Spring til indhold

Skoleproblemer

Vores datter har problemer i skolen. Hun er ordblind og har fået hjælp til at lære at læse. Men det er en kamp for hende. Hun gør, hvad hun kan. Vi kan dog mærke på hende, at hun er irriteret over at skulle bruge alle sine kræfter på bøgerne i stedet for på det, som hun elsker – og er ret dygtig til. Nemlig at spille musik. Hun er meget musikalsk. Jeg mener, hun har et stort talent for at blive en dygtig musiker. Men sådan som skolesystemet er, så er musikundervisningen i folkeskolen ikke prioriteret særligt højt. Desværre.

Lære musik

Vi har derfor talt om, at hun skal have lov til at komme på en musikefterskole næste år. Der findes efterskoler, der også giver specialundervisning til ordblinde. Fx i dansktimerne. Vi tænker, at det måske vil være en mulighed for hende. Hun trænger til en pause fra terperiet. Hun trænger til at få det sjovt og til at gøre noget, hun virkeligt holder af.

Vi ved ikke endnu, om det kan lade sig gøre for hende at komme på efterskole. Men hun har ligesom fået nyt mod på at fortsætte i skolen resten af året, efter at vi blev enige om, at musikefterskolen vil være en god idé for hende.

Jeg tror faktisk, at hun glæder sig. Bekymring over at skulle bo sammen med fremmede har der ikke været. Heller ikke over at det måske bliver en efterskole, som ligger langt væk herfra, hvor vi bor. Vi vil måske ikke kunne besøge hende så ofte, som vi gerne vil – og må. Tiden vil vise os, hvor hun kommer i skole.

Musikefterskoler på Fyn?

Vi kan se, at hun bruger en del tid på nettet, hvor hun leder efter musikefterskoler. Hun læser faktisk om dem på nettet. Det er utroligt. Hun plejer faktisk kun at lytte til musik, når hun er på nettet. Det tager tid for hende, men hun har faktisk allerede samlet en masse information om alle de forskellige efterskoler, hun har kigget på. Hun har også lavet en liste over musikefterskolerne, hun ville foretrække at komme på. Den er baseret på de oplysninger, hun selv har fundet. Der er blandt andet en efterskole på Fyn, som ser rigtig god ud. Og Fyn er ikke så langt væk fra os, så det ville være en ideel løsning for os alle, hvis det bliver muligt for hende at få plads på den.

Forældreansvaret

Selv er vi – hendes forældre – ved at undersøge det lidt tungere stof omkring efterskoler. Fx om vi kan få noget økonomisk støtte til at betale for opholdet. Eller om, hvordan det hænger sammen med folkeskolens afgangsprøver og efterskoler.
Det er stof, der kræver lidt mere læsning, og det er naturligvis informationer, vi har brug for, inden vi begynder at sende ansøgninger til de forskellige efterskoler. Vi skal også besøge nogle af musikefterskolerne, som hun har valgt. Mest fordi vi gerne vil have, at hun ved, hvad hun går ind til, og ikke kommer til at frygte det. Det bliver en stor omvæltning for hende – og for os.