I dag er det onsdag. Vi er ved at finde ud af, hvad vi skal lave i den kommende weekend, hvor ingen af os har nogle planer. Det er en sjælden begivenhed i min familie, at vi kan finde en weekend, hvor vi ikke skal noget. Vores store søn har som regel en sportsbegivenhed, han skal deltage i. Min datter har som regel planer om at være sammen med en weekend. Det hænder tit, at min mand er nødt til at deltage i ekstra møder i løbet af weekenden. Og så er der jo mig.
Mit arbejde kræver, at jeg arbejder i nogle weekender i løbet af måneden. Men i den kommende weekend er der ikke nogen planer eller pligter – for nogle af os. Når det er tilfældet, så plejer vi at lave noget sammen. Det kan fx være, at vi går ud og spiser sammen. Eller besøger et interessant eller smukt sted og går tur. Fx en tur på et museum, eller en tur i biografen.
Finde herrejakker nu
Jeg har en idé om, at jeg godt kunne tænke mig, at vi alle sammen tager toget ind til hovedstaden og går i byen der. Du ved sådan en rigtig shoppe-tur, hvor vi får shoppet igennem. Jeg har nemlig opdaget, at vi alligevel skal se på jakker til mænd. Både min mand og vores søn har brug for nye vinterjakker. Og skal jeg være helt ærlig, så vil jeg gerne have et par nye sko. Eller to. Jeg har efterhånden trådt mine løbesko fuldstændig ud. Og jeg vil gerne have et par pæne sko eller støvler, jeg kan bruge i vinterens forløb.
Vi kunne måske tage derind og bruge et par timer på at købe ind. Min datter vil gerne have et par nye ridebukser. De er godt nok ret dyre, og egentlig har hun ikke brug for dem. Men der er jo ret meget mode i den der hesteverden, som hun er blevet en del af. Og i den lokale sportsforretning har de ikke det mærke – eller brand – som hun vil have.
Så vi kunne købe et par (dyre) ridebukser til hende, vinterjakker til drengene og sko til mig. Og så, måske gå på café eller restaurant bagefter. Og få en hel dag brugt på at shoppe og være sammen.Hvis det ikke bliver restaurant, kan vi jo hurtigt lave mad hjemme med de måltidskasser på tilbud, vi har.
Drengene hader shopping
Jeg synes, det lyder som en god idé. Men det synes drengene ikke. De hader at shoppe. Min mand har ikke tålmodighed til at vente på, at jeg får prøvet sko. Og vores dreng gider ikke at rende rundt i rideudstyrsforretninger. Så vi har et lille problem her. Måske vil det bedste være, at jeg foreslår, at drengene gør noget sammen for sig, og så tager min datter, og jeg ind til byen for at købe vintertøj: Jakker til mændene, ridebukser og sko. Så kan vi mødes nede på torvet, når vi kommer tilbage og gå på den lokale café og spise aftensmad sammen, mens vi fortæller om dagens oplevelser.
Mit forslag bliver vedtaget. Der er bred enighed om, at det er en god idé. Vi må bare ikke komme hjem med jakker, der er alt for farvestrålende.
Hvad med de store piger?
Vi skriver 2025, og alligevel virker det, som om modeverdenen stadig hænger fast i en forældet forestilling om, hvordan en kvindekrop bør se ud. For kvinder med kurver – og dem med mere end det – kan shopping efter smart tøj føles som en blanding af skattejagt og tortur. Hvorfor er det så svært?
Størrelserne i mange tøjbutikker slutter ved 42 eller 44. Det betyder, at en stor del af den kvindelige befolkning automatisk bliver udelukket fra de mest trendy kollektioner. Det er ikke fordi, de ikke har lyst til at klæde sig moderne – det er simpelthen fordi udvalget ofte ikke findes. Og hvis det gør, så er det enten kedeligt, dyrt eller placeret i et særligt hjørne af butikken, som diskret signalerer: “Her er tøjet til jer, der ikke passer ind.” Tøj til store piger er et basalt behov!
Modeindustrien halter bagefter
Selvom nogle brands er begyndt at inkludere plus size-modeller i deres kampagner, ændrer det ikke nødvendigvis på det faktiske udvalg i butikkerne. Det er nemlig én ting at poste en kampagne med en kurvet model – og en helt anden at producere tøj, der er designet til at sidde godt på netop den kropstype.
Mange kvinder oplever, at det tøj, der er tilgængeligt i store størrelser, er designet uden hensyntagen til form, stil og moderne trends. Det er som om, man tror, at store kvinder hverken har lyst til farver, mønstre eller figursyede snit. Hvorfor skulle de ikke have lyst til det?
Behovet for reelt inklusivt design
Spørgsmålet er: Hvornår begynder modebranchen for alvor at tage højde for den mangfoldighed, som kvinder faktisk repræsenterer? Det handler ikke kun om større størrelser, men om at designe med kroppen i centrum – og ikke bare opskalere en størrelse 38 til en størrelse 50.
Nogle få mærker er begyndt at forstå det. De arbejder med pasformer, der tager højde for bryster, hofter og maver – og skaber smarte designs, der ikke kompromitterer stil. Det burde være normen, ikke undtagelsen.
Et opgør med skam og skjul
Det handler i sidste ende ikke bare om tøj. Det handler om synlighed, selvtillid og retten til at fylde noget – både fysisk og kulturelt. Når mode bliver ekskluderende, sender det et signal om, at visse kropstyper skal skjules. Og det bør ikke være acceptabelt i 2025.
Så hvad ville der ske, hvis alle kvinder kunne gå ud ad døren og føle sig både smarte og set – uanset størrelse? Måske ville vi få en modeverden, der endelig spejlede virkeligheden.