Når vækkeuret ringer kl. 6:30 om morgenen, står du så op med et smil på læben og en tanke om, at det bliver en dejlig dag? Eller står du op, imens du bander over, endnu en dag på arbejdet venter? Hører du til den sidste type, så er det enten fordi du er B-menneske og helst ville sove til kl. 10:00, eller fordi der ikke er et særligt godt teamsamarbejde på din arbejdsplads. Tilhører du derimod den første gruppe, så har det noget at gøre med, at du glæder dig til at komme i gang med dagen: På arbejde, hvor I har haft flere gode sessioner med professionelle konsulenter, der har hjulpet jer i gang med den teamudvikling, som nu begynder at vise resultaterne, som I ønskede jer.
Den gode stemning
Du, som hører til i den gruppe mennesker, der helst ikke vil afsted på arbejde, bør kræve, at der bliver gjort noget ved den dårlige stemning på jobbet: I skal kræve, at I får kurser i team samarbejde. Dårligt teamsamarbejde er jo skyld i, at din livskvalitet ikke er den, du i virkeligheden fortjener. Din nattesøvn bliver dårlig – så du kan dårligt slæbe dig ud af sengen om morgenen. Og dig, som allerede kan se, at jeres teamudvikling er ved at give pote, ja, du har en pligt til at holde processen i live.
Teamudvikling er jo ikke en proces eller en leg, som bare kan afsluttes. Nej, den skal hele tiden udvikles og forbedres. Teamudvikling er ikke noget, som du ’bare’ deltager i – ligesom du deltager i et teambuilding event.
Hvordan udvikles bedre teams?
Men hvad er Teamudvikling? Det betyder, at du identificerer dig med virksomheden og de ydelser, den leverer. Det betyder, at du lever og tænker som om virksomheden er dit eksistensgrundlag. Det er den faktisk også. Men samtidigt forstår du, at uden dig, så vil virksomheden ikke kunne overleve. Der er altså tale om en gensidig – men uskreven – aftale imellem dig og virksomheden: Du tilsidesætter personlige ambitioner til fordel for virksomheden.
Til gengæld kan du være sikker på, at du ikke mister dit job – selvom tiderne er vanskelige. Teamsamarbejde er en af vejene til god teamudvikling. Men den – teamsamarbejdet – kræver meget af dig: Du skal lære at kommunikere på alle niveauer med de andre på arbejdspladsen. Ligemænd. Dem, der er ledere for dig og dem, du er leder for. Det er en svær proces, men det kan læres. Her er det altid en god hjælp at kende din egen personprofil.
Godt samarbejde er guld værd
Når du først har oplevet, hvad godt teamsamarbejde kan medføre, så vil du givetvis gerne have mere af det – på alle fronter. Her er det at konsulenterne kommer ind i billedet. Du skal nemlig også lære at give og tage ansvar. Det kan være svært at give ansvar fra sig. Men i et godt teamsamarbejde er tillid til dine kollegaer alfa og omega. Kan – eller vil du ikke – give ansvar fra dig, så kan det gode teamsamarbejde gå i stykker. For at undgå det, vil konsulenterne være der for at råde dig omkring, hvordan du tackler de problemer, du har med at kunne give ansvar fra dig. Dine kollegaer kan jo godt klare at have ansvar.